Lämna in en motion, interpellation eller fråga
Den här tjänsten kräver inloggningMotion
- väcks genom att den lämnas in till kommunens kansli, eller vid ett sammanträde med fullmäktige
- ska lämnas in till kommunkansliet senast fem arbetsdagar före den sammanträdesdag den är avsedd att framställas
- ska vara skriftlig och undertecknad/signerad av en eller flera ledamöter
- får inte ta upp ämnen av olika slag
Obs! En ersättare får väcka en motion bara när ersättaren tjänstgör som ledamot vid ett sammanträde, och kan därmed inte använda sig av denna e-tjänst.
Interpellation
- ska vara skriftlig och undertecknad/signerad av en ledamot eller tjänstgörande ersättare.
- ska lämnas in till kommunens kansli senast fem arbetsdagar före den sammanträdesdag den är avsedd att ställas
- får ställas till ordförande i samtliga nämnder, i en fullmäktigeberedning och kommunala bolag som avses i 10 kap. 2-5 §§ KL.
Obs! En ersättare får lämna in en interpellation under ett sammanträde, om ersättaren tjänstgör som ledamot vid sammanträdet, och kan därmed inte använda sig av denna e-tjänst.
Fråga
- ska lämnas in till kommunens kansli senast fem arbetsdagar före det sammanträde vid vilket ledamoten avser att ställa den.
Obs! En ersättare får lämna in en fråga under ett sammanträde, om ersättaren tjänstgör som ledamot vid sammanträdet, och kan därmed inte använda sig av denna e-tjänst.
Saknar du e-legitimation kan du även lämna in din motion, interpellation eller fråga till kommunkansliet.
Följ ärendet på Mina sidor
När du skickat in ditt ärende får du en bekräftelse till din e-post eller via sms med de ifyllda uppgifterna.
Du kan följa ditt ärende på Mina sidor. Du meddelas när något sker i ditt ärende.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- E-postadress
- Personnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift av allmänt intresse ska kunna utföras
Lagringstid
- Inom kommunen sparar vi personuppgifter om dig så länge vi sköter ditt ärende.
Det finns lagar som gör att vi kan behöva spara vissa uppgifter om personer en längre tid som till exempel tryckfrihetsförordningen, offentlighets- och sekretesslagen och arkivlagen.
Övriga upplysningar
Dina rättigheter
- få veta vilka personuppgifter som Härryda kommun har om dig.
- höra av dig om du tycker att en uppgift som vi har om dig är felaktig eller missvisande. Kontakta oss med en begäran om att vi ska rätta uppgifterna.
- höra av dig om du tycker att Härryda kommun har hanterat personuppgifter om dig på ett felaktigt sätt.
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Datainspektionen. Besök Datainspektionens hemsida (https://www.datainspektionen.se/vagledningar/for-dig-som-privatperson/klagomal-och-tips) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Kommunkansliet
utvecklingsfunktionen@harryda.se
031-724 61 00
Följande behövs för e-tjänsten
- Förtroendevald i Härryda kommun
- E-legitimation
- Så här skaffar du e-legitimation
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Inlämnat av
- Motion, interpellation eller fråga
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in