I den här e-tjänsten kan du lämna en begäran om registerutdrag
Enligt dataskyddsförordningen, GDPR, har du rätt att veta vilka personuppgifter om dig som behandlas av Härryda kommun. För att ta del av informationen kan du begära ett registerutdrag från Härryda kommun. Registerutdraget ska innehålla information om vilka personuppgifter som finns registrerade och syftet med behandlingen.
Du kan endast begära registerutdrag om dig själv, med undantag för om du är vårdnadshavare eller företräder en person (exempelvis som god man, förvaltare eller förmyndare). Att begära ett registerutdrag kostar ingenting.
Härryda kommun har inget enhetligt register, så tänk på att flera personer kan behöva söka efter dina personuppgifter i kommunens olika register för att sammanställa ett registerutdrag.
Handläggningstid
Härryda kommun behandlar din begäran om registerutdrag inom en månad. Denna period får vid behov förlängas med ytterligare två månader om din begäran är särskilt omfattande. Om de begärda uppgifterna av någon anledning inte kan lämnas ut kommer du att få besked om det.
Skyddad identitet
Om du eller ditt barn har skyddad identitet så ska du inte använda denna e-tjänst. Ta kontakt med Härryda kommun.
Båda vårdnadshavare måste signera
Om ni är två vårdnadshavare så måste båda signera innan ansökan kan behandlas. Det är därför viktigt att du fyller i rätt mejladress till den andra vårdnadshavaren.
Den andra vårdnadshavaren meddelas via mejl om att logga in på Mina sidor och signera med sin e-legitimation.
Följ ärendet på Mina sidor
Efter att du har skickat in ditt ärende kommer du att få bekräftelse via e-post eller sms.
Du kan följa ditt ärende och ställa dina frågor direkt till din handläggare via meddelande.
Personuppgifter
De personuppgifter som du lämnar till oss behandlas i enlighet med dataskyddsförordningen. Mer information om vad detta innebär för dig hittar du på kommunens hemsida, www.harryda.se/gdpr. Länk öppnas i nytt fönster.