Överklaga beslut om antagen detaljplan
Den här tjänsten kräver inloggningDenna tjänst är för dig som vill överklaga ett beslut om att anta en detaljplan
Sakägare som senast under granskningstiden framfört skriftliga synpunkter som inte tillgodosetts kan överklaga beslutet att anta detaljplanen. Om planförslaget efter granskningstiden ändrats till nackdel för någon får även denne överklaga. Beslutet kan även överklagas på grund av att det inte tillkommit i laga ordning.
Hos vem ska beslutet överklagas
Beslutet överklagas till Mark- och miljödomstolen i Vänersborg tingsrätt. Överklagandet ska dock lämnas till kommunen och det kan du göra via denna e-tjänst.
Överklagandetid
Överklagandet ska ha inkommit till kommunen inom tre veckor från den dag då justeringen av protokollet tillkännagivits på kommunens anslagstavla. Har överklagandet kommit in i rätt tid överlämnas ärendet till domstolen för prövning. Din överklagan blir en offentlig handling när du skickat in den och andra kan begära ut din överklagan hos kommunen.
Vad ska ingå i en överklagan
Av dina uppgifter ska det tydligt framgå:
- diarienummer och detaljplanens namn
- vilket beslut som överklagas, dvs kommunstyrelsens eller kommunfullmäktiges beslut att anta detaljplanen
- vilken ändring i beslutet som du önskar/vilken del av beslutet du önskar ändra
Beskriv gärna din överklagan så utförligt som möjligt.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Mobilnummer
Ändamålet med behandlingen
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- Inom kommunen sparar vi personuppgifter om dig så länge vi sköter ditt ärende.
Övrigt om lagringstid
Det finns lagar som gör att vi kan behöva spara vissa uppgifter om personer en längre tid som till exempel tryckfrihetsförordningen, offentlighets- och sekretesslagen och arkivlagen.
Övriga upplysningar
Dina rättigheter
- få veta vilka personuppgifter som Härryda kommun har om dig.
- höra av dig om du tycker att en uppgift som vi har om dig är felaktig eller missvisande. Kontakta oss med en begäran om att vi ska rätta uppgifterna.
- höra av dig om du tycker att Härryda kommun har hanterat personuppgifter om dig på ett felaktigt sätt.
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Datainspektionen. Besök Datainspektionens hemsida (https://www.datainspektionen.se/vagledningar/for-dig-som-privatperson/klagomal-och-tips) för mer information om hur du lämnar klagomål.