Beställning av Nybyggnadskarta
Den här tjänsten kräver inloggningInformation om nybyggnadskarta
Nybyggnadskarta är obligatoriskt kartunderlag till situationsplanen när du ansöker om bygglov eller gör en anmälan för eldstad, attefallsåtgärd eller liknande.
Information om nybyggnadskarta på vår hemsida
Beställ karta efter färdig fastighetsbildning
För att kunna ta fram en nybyggnadskarta måste fastighetsbildning vara klar. Det innebär att fastigheten har fått en beteckning och att gränserna vunnit laga kraft.
Om fastighetsbildningen inte är klar ber vi dig att avvakta vänta med beställningen.
Hur lång tid tar det att få en nybyggnadskarta?
Normal leveranstid är 5-6 veckor.
Avgift för nybyggnadskartor
Avgifter för nybyggnadskartor tas ut enligt taxa som bestäms av kommunfullmäktige.
Enligt taxan skall en beställning göras per fastighet, även om fastigheterna ligger bredvid varandra.
En nybyggnadskarta för fastigheter under 3000 kvadratmeter kostar från 7150 kronor beroende på vad du söker bygglov/anmälan för. En primärkarta för förhandsbesked kostar från 1166 kronor. Kostnaden för kartan ingår inte i bygglovsavgiften. Den skickas separat.
Fullständiga uppgifter om avgifter finns i Kart- och mättaxans del av plan- och bygglovstaxa 2024, kapitel 3
Följ ärendet på Mina sidor
Efter att du har skickat in ditt ärende kommer du att få bekräftelse via e-post eller sms.
Du kan följa ditt ärende och ställa dina frågor direkt till din handläggare via meddelande.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift av allmänt intresse ska kunna utföras
Lagringstid
- Inom kommunen spara vi personuppgifter om dig så länge vi sköter ditt ärende.
Det finns lagar som gör att vi kan behöva spara visa uppgifter om personer en längre tid som till exempel tryckfrihetsförordningen, offentlighets- och sektresslagen och arkivlagen.
Övriga upplysningar
Dina rättigheter
- få veta vilka personuppgifter som Härryda kommun har om dig.
- höra av dig om du tycker att en uppgift som vi har om dig är felaktig eller missvisande. Kontakta oss med en begäran om att vi ska rätta uppgifterna.
- höra av dig om du tycker att Härryda kommun har hanterat personuppgifter om dig på ett felaktigt sätt.
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Datainspektionen. Besök Datainspektionens hemsida (https://www.datainspektionen.se/vagledningar/for-dig-som-privatperson/klagomal-och-tips) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Anders Olsson, Maria Simas
matochgis@harryda.se
031-724 61 00 (växel)
Följande behövs för e-tjänsten
- E-legitimation
- Fastighetsbeteckning
- Så här skaffar du e-legitimation
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Dina kontaktuppgifter
- Typ av byggnation
- Fastighet och val av kartprodukt
- Leverans
- Bekräftelse
- Förhandsgranska
- Skicka in