Ansök om hemtjänst och andra insatser
Den här tjänsten kräver inloggningVia e-tjänsten kan du ansöka om hemtjänst och andra insatser så som exempelvis trygghetstelefon (trygghetslarm), dagverksamhet och växelvård. (Bistånd enligt 4 kapitlet 1 § socialtjänstlagen)
Du som på grund av sjukdom, funktionsnedsättning eller minskad ork har svårt att klara av din vardag kan ansöka om hemtjänst. Exempel på hemtjänstinsatser är hjälp med klädsel, hygien, inköp och tvätt. Det finns också andra möjligheter att ansöka om andra insatser såsom trygghetstelefon, dagverksamhet och växelvård.
Vem kan ansöka?
Endast den enskilde eller en legal företrädare (god man eller förvaltare) kan ansöka om hemtjänst. Anhöriga/närstående har inte rättsliga befogenheter att ansöka för den enskildes räkning men kan agera som stöd och hjälp vid ansökan och under utredningstiden. Den enskilde kan utse en anhörig/närstående till sitt ombud genom en fullmakt. Fylls ansökan i av någon annan än personen själv kommer ansökan att bedömas som en form av påverkan och vi behöver då kontrollera personens samtycke innan vi påbörjar utredningen.
Efter att ansökan har inkommit kommer en socialsekreterare kontakta dig för att kunna göra en utredning samt bedömning kring din ansökan om bistånd.
Följ ärendet på Mina sidor
Efter att du har skickat in ditt ärende kommer du att få bekräftelse via e-post eller sms.
Du kan följa ditt ärende och ställa dina frågor direkt till din handläggare via meddelande.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift av allmänt intresse ska kunna utföras
Lagringstid
- Inom kommunen sparar vi personuppgifter om dig så länge vi sköter ditt ärende.
Det finns lagar som gör att vi kan behöva spara vissa uppgifter om personer en längre tid som till exempel tryckfrihetsförordningen, offentlighets- och sekretesslagen och arkivlagen.
Övriga upplysningar
Dina rättigheter
- få veta vilka personuppgifter som Härryda kommun har om dig.
- höra av dig om du tycker att en uppgift som vi har om dig är felaktig eller missvisande. Kontakta oss med en begäran om att vi ska rätta uppgifterna.
- höra av dig om du tycker att Härryda kommun har hanterat personuppgifter om dig på ett felaktigt sätt.
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Datainspektionen. Besök Datainspektionens hemsida (https://www.datainspektionen.se/vagledningar/for-dig-som-privatperson/klagomal-och-tips) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Följande behövs för e-tjänsten
- E-legitimation
- Fullmakt för ombud att företräda personen som ansökan gäller
- Så här skaffar du e-legitimation