Ansökan om gymnasiestudier utomlands

Den här tjänsten kräver inloggning
LÄS MER

Gymnasieelever som är folkbokförda i kommunen har möjlighet att söka om kommunalt bidrag för att studera utomlands ett läsår. 

För att studera utomlands ett läsår krävs det att elevens totala studietid i gymnasieskolan inte överstiger tre år på grund av utlandsstudierna. Därför betalas endast bidrag ut för studier på svenska utlandsskolor, det vill säga skolor som följer svensk läroplan och som granskas av Skolinspektionen. Storleken på bidraget beror på elevens nuvarande gymnasieprogram. 

Ansökan om kommunalt bidrag vid gymnasiestudier utomlands skickas till sektorn för utbildning, kultur och fritid senast tre månader före eleven ska påbörja sina studier på den svenska utlandsskolan.  

 

Båda vårdnadshavare måste signera om de inte är folkbokförda på samma adress

Om ni är två vårdnadshavare och ni inte är folkbokförda på samma adress så måste båda signera innan ansökan kan behandlas.
Det är därför viktigt att du fyller i rätt mejladress till den andra vårdnadshavaren.

Den andra vårdnadshavaren meddelas via mejl om att logga in på Mina sidor och signera med sin e-legitimation.

Följ ärendet på Mina sidor

När du skickat in ditt ärende får du en bekräftelse till din e-post eller via sms med de ifyllda uppgifterna.

Du kan följa ditt ärende på Mina sidor. Du meddelas när något sker i ditt ärende.

Följande behövs för e-tjänsten

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa