Ansök om planbesked
Den här tjänsten kräver inloggningOm du vill göra åtgärder som kräver en detaljplanupprättas, ändras eller upphävs ska du ansöka om planbesked. I planbeskedet får du svar på om kommunen anser att det är möjligt att påbörja ett planläggningsarbete eller inte. Läs gärna mer om hur processen att ansöka om planbesked går till på vår hemsida; www.harryda.se/planbesked
Läs igenom nedanstående innan du påbörjar din ansökan.
- Du behöver bifoga en karta med tydlig avgränsning av planområdet utritat som bifogas i slutet av ansökan.
- För att ansökan ska vara komplett ska du beskriva den önskade åtgärden tydligt i både text och med kartskisser.
- Samtliga fastighetsägare inom ansökans område måste ge sitt godkännande för att vi ska kunna behandla begäran. Ett godkännande kan bifogas i slutet av ansökan.
Avgift
Kommunen tar ut en avgift för planbeskedet och baseras på kommunens Plan- och bygglovtaxa. En avgift tas ut oavsett positivt eller negativt besked till fortsatt detaljplaneläggning. Du som ansöker om planbeskedet är betalningsansvarig.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- Inom kommunen sparar vi personuppgifter om dig så länge vi sköter ditt ärende.
Det finns lagar som gör att vi kan behöva spara vissa uppgifter om personer en längre tid som till exempel tryckfrihetsförordningen, offentlighets- och sekretesslagen och arkivlagen.
Övriga upplysningar
Dina rättigheter
- få veta vilka personuppgifter som Härryda kommun har om dig.
- höra av dig om du tycker att en uppgift som vi har om dig är felaktig eller missvisande. Kontakta oss med en begäran om att vi ska rätta uppgifterna.
- höra av dig om du tycker att Härryda kommun har hanterat personuppgifter om dig på ett felaktigt sätt.
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Datainspektionen. Besök Datainspektionens hemsida (https://www.datainspektionen.se/vagledningar/for-dig-som-privatperson/klagomal-och-tips) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Följande behövs för e-tjänsten
- E-legitimation
- Fullmakt/godkännande om du som registrerar inte är fastighetsägare
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Dina kontaktuppgifter
- Information om fastigheten
- Ansökans innehåll
- Förhandsgranska
- Skicka in