Ansök om omsorg på obekväm arbetstid på förskolan eller fritids
Den här tjänsten kräver inloggningOmsorg på obekväm arbetstid
Barn mellan 1–13 år har möjlighet att få omsorg på kvällar, nätter och helger om du arbetar obekväma arbetstider utifrån placeringsföreskrifterna;
- Omsorg vardagar mellan 18:30-06:00 samt helger kan i viss mån erbjudas efter en individuell prövning.
- Vårdnadshavaren/vårdnadshavarna har sitt ordinarie arbete förlagt till tidig morgon, sen kväll, nätter och/eller helger.
- Omsorgsbehovet ska vara regelbundet och kontinuerligt återkommande (innefattar inte tillfälliga behov) och andra möjligheter att tillgodose behovet av omsorg ska ha prövats av vårdnadshavaren/ vårdnadshavarna.
- Omsorg ska erbjudas vårdnadshavaren/vårdnadshavarna som annars riskerar att förlora möjligheten att försörja sig, till exempel genom att de måste minska eller inte kan behålla sin nuvarande sysselsättning.
- Arbetstidens förläggning ska styrkas med intyg eller schema där det även framgår om möjligheter till andra arbetstider finns.
Skriftligt intyg från din/era arbetsgivare ska styrka att du/ni arbetar på obekväma arbetstider och inte har möjlighet att förändra arbetstiderna. - Avgiften beror på hushållets inkomst, upp till en maxgräns.
- Skolskjuts gäller inte till och från förskola/fritidshem.
När en komplett ansökan kommit in och beslutet tagits kontaktas ni av enhetschef gällande utförandeform för omsorgen på obekväm arbetstid.
Omfattas du eller din familj av sekretess var vänlig kontakta oss på telefon 031-724 61 00
Har du fler frågor kan du vända dig till Patrik Pedersén 031-724 89 50
Båda vårdnadshavare måste signera om de inte är folkbokförda på samma adress
Om ni är två vårdnadshavare och ni inte är folkbokförda på samma adress så måste båda signera innan ansökan kan behandlas.
Det är därför viktigt att du fyller i rätt mejladress till den andra vårdnadshavaren.
Den andra vårdnadshavaren meddelas via mejl om att logga in på Mina sidor och signera med sin e-legitimation.
Följ ärendet på Mina sidor
Efter att du har skickat in ditt ärende kommer du att få bekräftelse via e-post eller sms.
Du kan följa ditt ärende och ställa dina frågor direkt till din handläggare via meddelande.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- Inom kommunen sparar vi personuppgifter om dig så länge vi sköter ditt ärende.
Det finns lagar som gör att vi kan behöva spara vissa uppgifter om personer en längre tid som till exempel tryckfrihetsförordningen, offentlighets- och sekretesslagen och arkivlagen.
Övriga upplysningar
Dina rättigheter
- få veta vilka personuppgifter som Härryda kommun har om dig.
- höra av dig om du tycker att en uppgift som vi har om dig är felaktig eller missvisande. Kontakta oss med en begäran om att vi ska rätta uppgifterna.
- höra av dig om du tycker att Härryda kommun har hanterat personuppgifter om dig på ett felaktigt sätt.
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Datainspektionen. Besök Datainspektionens hemsida (https://www.datainspektionen.se/vagledningar/for-dig-som-privatperson/klagomal-och-tips) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Sektorn för utbildning, kultur och fritid
barnomsorgen@harryda.se
031-724 61 00
Följande behövs för e-tjänsten
- Alla vårdnadshavare behöver arbeta på obekväm arbetstid
- Arbetsschema
- Anställningsbevis
- Skriftligt intyg
- E-legitimation
- Så här skaffar du e-legitimation
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Information
- Uppgifter om dig och barnet/barnen
- Behov av omsorg
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in