Ansök om inackorderingsbidrag för gymnasieskola
Den här tjänsten kräver inloggningElever som går i kommunal gymnasieskola i annan kommun än sin hemkommun kan få visst ekonomiskt stöd för boende, fördyrat uppehälle eller resor till och från hemmet. Stödet gäller till och med vårterminen det år eleven fyller 20 år.
Så här ansöker du om inackorderingsbidrag
- Ansökan sker genom att fylla i denna E-tjänst senast den 30 september inför varje nytt läsår. De flesta studierna sker över tre läsår, vilket innebär tre ansökningar (dvs aldrig mer än en ansökan per läsår). Vårdnadshavare söker för omyndig elev. Om eleven fyller 18 år under innevarande läsår ligger ansökan kvar läsåret ut. Myndig elev fyller i e-tjänst när det är dags att ansöka för nytt läsår.
Det är viktigt att ni loggar in via Mina sidor och uppdaterar er ansökan vid ev ändring av angivet bankkonto.
- Intyg från skolan som visar var eleven studerar och vilket program, behövs två gånger per läsår.
Intyget ska vara daterat efter den 15 september för höstterminen respektive 15 februari för vårterminen. Dessa intyg kan bifogas i E-tjänsten eller postas till:
Härryda Kommun/Hulebäcksgymnasiet
Att: Ingemar Dahlquist
Skolvägen 1
435 80 Mölnlycke
För att kunna få stöd till inackordering gäller följande:
- Att restiden från hemmet i Härryda kommun till skolan är minst 2 timmar (enkel väg). Undantag från detta kan göras vid studier av internatkaraktär.
- Att eleven är inackorderad på studieorten eller i närheten av denna.
- Att eleven studerar på heltid.
- Att eleven går en utbildning som ger rätt till stöd till inackordering.
- Att elevens boende inte till mer än hälften bekostas av stat, kommun eller landsting.
Stöd till inackordering avser normalt fyra månader på höstterminen och fem månader på vårterminen och betalas ut en gång per termin.
OBS: Vid flytt eller avbrutna studier är du som elev eller vårdnadshavare skyldig att meddela Härryda kommun.
Hur mycket ersättning kan du ha rätt till?
Storleken på det belopp som du kan få för inackorderingstillägg i Härryda kommun baseras på avståndet (km) mellan din folkbokföringsadress och skolan, se tabell. Detta är ett bidrag och kanske inte täcker hela den kostnad som eleven har på orten.
Avstånd i km |
Kronor per månad |
0-124 |
1 460 |
125-174 |
1 625 |
175-224 |
1 770 |
225-599 |
1 875 |
600-899 |
1 980 |
900-1299 |
2 160 |
1300 eller mer |
2 350 |
Om ni är två vårdnadshavare och ni inte är folkbokförda på samma adress så måste båda signera innan ansökan kan behandlas. Den andra vårdnadshavaren meddelas via mejl om att logga in på Mina sidor och signera med sin e-legitimation.Båda vårdnadshavare måste signera om de inte är folkbokförda på samma adress
Det är därför viktigt att du fyller i rätt mejladress till den andra vårdnadshavaren.
Efter att du har skickat in ditt ärende kommer du att få bekräftelse via e-post eller sms. Du kan följa ditt ärende och ställa dina frågor direkt till din handläggare via meddelande.Följ ärendet på Mina sidor
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift av allmänt intresse ska kunna utföras
Lagringstid
- Inom kommunen sparar vi personuppgifter om dig så länge vi sköter ditt ärende.
Det finns lagar som gör att vi kan behöva spara vissa uppgifter om personer en längre tid som till exempel tryckfrihetsförordningen, offentlighets- och sekretesslagen och arkivlagen.
Övriga upplysningar
Dina rättigheter
- få veta vilka personuppgifter som Härryda kommun har om dig.
- höra av dig om du tycker att en uppgift som vi har om dig är felaktig eller missvisande. Kontakta oss med en begäran om att vi ska rätta uppgifterna.
- höra av dig om du tycker att Härryda kommun har hanterat personuppgifter om dig på ett felaktigt sätt.
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Datainspektionen. Besök Datainspektionens hemsida (https://www.datainspektionen.se/vagledningar/for-dig-som-privatperson/klagomal-och-tips) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Ingemar Dahlquist
ingemar.dahlquist@harryda.se
031-724 66 27
Följande behövs för e-tjänsten
- E-legitimation
- Fullmakt/Intyg (vid företrädare/god man)
- Intyg från skolan 2 ggr/läsår
- Så här skaffar du e-legitimation
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Personuppgifter
- Uppgifter om utbildning
- Uppgifter om inackordering
- Uppgifter om bidrag
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in