Ansök om försörjningsstöd
Den här tjänsten kräver inloggningInstruktioner e-tjänst ekonomiskt bistånd
I den här e-tjänsten kan du som är folkbokförd i Härryda kommun ansöka om ekonomiskt bistånd.
Om du har skyddad identitet kan du inte använda denna e-tjänst. För mer information: Ekonomiskt bistånd, försörjningsstöd
Du som vill ansöka för första gången och inte har en handläggare på enheten för försörjningsstöd bör kontakta mottagningsgruppen för ett första samtal innan du gör en ansökan.
Innan du börjar e-tjänsten
Det beräknas ta ungefär 20 minuter att göra en e-ansökan. Det är viktigt att du har underlag för inkomster och utgifter nära till hands när du gör din ansökan och skriver exakta belopp. Om du vill fortsätta med ansökan vid ett senare tillfälle, kan du välja att spara ansökan.
Medsökande
Är du gift, har en registrerad partner eller är sammanboende innebär det att din partner har försörjningsskyldighet även för dig. Din partner är då medsökande i din ansökan och hushållets gemensamma inkomster räknas ihop. Detta betyder att du även behöver fylla i din medsökandes personuppgifter, e-post, sysselsättning, inkomster med flera uppgifter. Medsökande behöver även godkänna ansökan via sin e-legitimation för att vi ska påbörja handläggningen. Det är därför viktigt att du fyller i rätt e-postadress till medsökande. Medsökande får information via e-post hur de kan godkänna ansökan.
Använd e-legitimation
För att kunna använda e-tjänsten behöver du en e-legitimation. Mer information om e-legitimation. Om du har en medsökande behöver även denne en e-legitimation.
Mer information
På harryda.se finns mer information om ekonomiskt bistånd. Där finns också en manual/instruktioner för hur du fyller i e-ansökan. Instruktionerna finns översatta till engelska, arabiska, dari, tigrinja, somaliska och persiska.
Handläggningstid
När vi har fått din ansökan och de underlag som efterfrågas är målsättningen att handlägga ansökan inom ett par arbetsdagar. Om du vill göra en nyansökan kontakta vår mottagningsgrupp först för ett utredande samtal. Beslut på din ansökan skickas via post. Det är viktigt att du inkommer med de underlag som efterfrågas, annars riskerar du att få ett avslag på din ansökan. Du kan lämna underlagen digitalt via e-tjänsten, via e-post, i kommunhusets reception eller via post.
Mina sidor
Du kan logga in på Mina sidor för att se din inskickade ansökan. Din ansökan bevaras i tjänsteplattformen i 4 månader, efter det kan du inte längre se din ansökan på Mina sidor. Uppgifterna i e-tjänsten kommer att föras över till ett verksamhetssystem där de bevaras i enlighet med socialtjänsten dokumenthanteringsplan. Beslut på din ansökan får du via brev som skickas via post till din folkbokföringsadress.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Lön på personnivå
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- Din ansökan bevaras i tjänsteplattformen i 4 månader. Uppgifterna i e-tjänsten kommer att föras över till ett verksamhetssystem där de bevaras i enlighet med socialtjänsten dokumenthanteringsplan.
Det finns lagar som gör att vi kan behöva spara vissa uppgifter om personer en längre tid som till exempel tryckfrihetsförordningen, offentlighets- och sekretesslagen och arkivlagen.
Övriga upplysningar
Dina rättigheter
- få veta vilka personuppgifter som Härryda kommun har om dig.
- höra av dig om du tycker att en uppgift som vi har om dig är felaktig eller missvisande. Kontakta oss med en begäran om att vi ska rätta uppgifterna.
- höra av dig om du tycker att Härryda kommun har hanterat personuppgifter om dig på ett felaktigt sätt.
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Datainspektionen. Besök Datainspektionens hemsida (https://www.datainspektionen.se/vagledningar/for-dig-som-privatperson/klagomal-och-tips) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Kontaktcenter
socialtjansten@harryda.se
031-724 61 00
www.harryda.se
Följande behövs för e-tjänsten
- E-legitimation
- Underlag för inkomster och utgifter
- Så här skaffar du e-legitimation
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Sökande
- Ansökan
- Barn
- Boende
- Sysselsättning
- Ersättningar
- Inkomster
- Tillgångar
- Utgifter
- Övrigt
- Bifoga dokument
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in