Ansök om färdtjänst
Den här tjänsten kräver inloggningI den här e-tjänsten kan du kan ansöka om färdtjänst, specialfordon eller ledsagare för dig själv eller annan person. Det tar cirka sex veckor innan du får svar på din ansökan.
Vad är färdtjänst?
Färdtjänst är särskilt anpassad kollektivtrafik för dig som har en långvarig funktionsnedsättning och därför inte kan resa med vanlig kollektivtrafik. Färdtjänst kan omfatta resor för fritidsändamål och regelbundna resor till och från arbete eller utbildning. Västtrafik kör och planerar färdtjänstresor.
Tillstånd för att åka färdtjänst
Du behöver ett tillstånd för att åka färdtjänst. Du ansöker om färdtjänsttillstånd i den kommun där du är folkbokförd. Kommunens färdtjänsthandläggare bedömer om du har rätt till färdtjänst.
Läkarutlåtande
Läkarutlåtande som styrker din funktionsnedsättning ska alltid skickas med förstagångsansökan. Förnyad ansökan kompletteras med läkarutlåtande efter begäran från handläggare.
Digitalt utlåtande via 1177
Du kan be din läkare om ett digitalt läkarutlåtande, som du kan ladda ner via Mina sidor på 1177, för att sedan ladda upp det som en bilaga i e-tjänstansökan.
Utlåtande via papper
Om du inte har tillgång till ett digitalt läkarutlåtande kan du istället be din läkare att fylla i ett utskrivet utlåtande som du sedan kan fotografera eller skanna in för att ladda upp som en bilaga i e-tjänstansökan.
Om du inte har möjlighet att bifoga ett läkarutlåtande digitalt i din e-tjänstansökan kan du även göra det via post i efterhand.
Läkarutlåtande - pdf för utskrift
På kommunens webbplats kan du läsa mer om färdtjänst
Båda vårdnadshavare måste signera
Om ni är två vårdnadshavare så måste båda signera innan ansökan kan behandlas. Det är därför viktigt att du fyller i rätt mejladress till den andra vårdnadshavaren.
Den andra vårdnadshavaren meddelas via mejl om att logga in på Mina sidor och signera med sin e-legitimation.
Följ ärendet på Mina sidor
Efter att du har skickat in ditt ärende kommer du att få bekräftelse via e-post eller sms.
Du kan följa ditt ärende och ställa dina frågor direkt till din handläggare via meddelande.
Skicka på annat sätt
Vill du skicka in din ansökan på annat sätt ta kontakt med trafikverksamheten på Härryda kommun.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift av allmänt intresse ska kunna utföras
Lagringstid
- Inom kommunen sparar vi personuppgifter om dig så länge vi sköter ditt ärende.
Läs mer om behandling av personuppgifter under Personuppgifter i menyn ovan.
Mottagare av personuppgifter
Det finns lagar som gör att vi kan behöva spara vissa uppgifter om personer en längre tid som till exempel tryckfrihetsförordningen, offentlighets- och sekretesslagen och arkivlagen.
Övriga upplysningar
Dina rättigheter
- få veta vilka personuppgifter som Härryda kommun har om dig.
- höra av dig om du tycker att en uppgift som vi har om dig är felaktig eller missvisande. Kontakta oss med en begäran om att vi ska rätta uppgifterna.
- höra av dig om du tycker att Härryda kommun har hanterat personuppgifter om dig på ett felaktigt sätt.
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Datainspektionen. Besök Datainspektionens hemsida (https://www.datainspektionen.se/vagledningar/for-dig-som-privatperson/klagomal-och-tips) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Trafikverksamheten
trafik@harryda.se
031-7246100
Följande behövs för e-tjänsten
- E-legitimation (BankID)
- Läkarutlåtande (kan kompletteras efteråt)
- Så här skaffar du e-legitimation
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Ansökan
- Funktionsnedsättning
- Färdsätt och hjälpbehov
- Övrigt
- Godkännande
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in