Ansök om riksfärdtjänst

Den här tjänsten kräver inloggning
LÄS MER

Vad är riksfärdtjänst?

Om du ska resa utanför Härryda kommuns färdtjänstområde ska du ansöka om riksfärdtjänst. En riksfärdtjänstresa beviljas i första hand som en resa med allmänna kommunikationer så som tåg, flyg, buss eller båt tillsammans med ledsagare. Ändamålet med resan ska vara rekreation, fritidsverksamhet eller någon annan enskild angelägenhet. Resan får inte vara till arbete, utbildning, vård eller behandling.

Vem kan få riksfärdtjänst? 

  • Du som är folkbokförd i Härryda kommun.
  • Du som har en stor och varaktig funktionsnedsättning som gör att du inte kan resa själv med allmänna kommunikationer.

Ansökan

Det är i första hand du som önskar resa med riksfärdtjänst som ska ansöka i E-tjänsten. Det går också bra att någon annan person hjälper dig att ansöka och då är det den personen som ska logga in med sitt eget Bank-ID.
Du ansöker om riksfärdtjänst för en resa som görs till en ort vid ett tillfälle eller återkommande resor till en ort, under max ett år. 

Utredning och beslut

Bedömning av rätten till riksfärdtjänst görs av kommunens färdtjänsthandläggare. Du får alltid ett skriftligt beslut. Beslutet gäller enstaka resa men kan även gälla återkommande resor under en bestämd tidsperiod om syftet med resorna är detsamma.

Läkarintyg

Den funktionsnedsättning som anges i ansökan ska som regel alltid styrkas med ett läkarintyg.

Ledsagare

Den som blir beviljad ledsagare ordnar själv med ledsagare. Kommunen bekostar ledsagarens resa. Övriga kostnader för ledsagaren betalas inte av kommunen. 

Egenavgift

Du betalar en egenavgift enligt fastställd taxa.

Mer information om riksfärdtjänst hittar du på harryda.se (öppnas i nytt fönster)

Båda vårdnadshavare måste signera

Om ni är två vårdnadshavare så måste båda signera innan ansökan kan behandlas.
Det är därför viktigt att du fyller i rätt mejladress till den andra vårdnadshavaren.
Den andra vårdnadshavaren meddelas via mejl om att logga in på Mina sidor och signera med sin e-legitimation.


Följ ärendet på Mina sidor

Efter att du har skickat in ditt ärende kommer du att få bekräftelse via e-post och/eller sms.
Du kan följa ditt ärende och ställa dina frågor direkt till din handläggare och det gör du genom att skicka meddelanden i ärendet.

Du kan ringa kontaktcenter om du har frågor.
031-724 61 00

Följande behövs för e-tjänsten

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa