Ansök om riksfärdtjänst
Den här tjänsten kräver inloggningVad är riksfärdtjänst?
Om du ska resa utanför Härryda kommuns färdtjänstområde ska du ansöka om riksfärdtjänst. En riksfärdtjänstresa beviljas i första hand som en resa med allmänna kommunikationer så som tåg, flyg, buss eller båt tillsammans med ledsagare. Ändamålet med resan ska vara rekreation, fritidsverksamhet eller någon annan enskild angelägenhet. Resan får inte vara till arbete, utbildning, vård eller behandling.
Vem kan få riksfärdtjänst?
- Du som är folkbokförd i Härryda kommun.
- Du som har en stor och varaktig funktionsnedsättning som gör att du inte kan resa själv med allmänna kommunikationer.
Ansökan
Det är i första hand du som önskar resa med riksfärdtjänst som ska ansöka i E-tjänsten. Det går också bra att någon annan person hjälper dig att ansöka och då är det den personen som ska logga in med sitt eget Bank-ID.
Du ansöker om riksfärdtjänst för en resa som görs till en ort vid ett tillfälle eller återkommande resor till en ort, under max ett år.
Utredning och beslut
Bedömning av rätten till riksfärdtjänst görs av kommunens färdtjänsthandläggare. Du får alltid ett skriftligt beslut. Beslutet gäller enstaka resa men kan även gälla återkommande resor under en bestämd tidsperiod om syftet med resorna är detsamma.
Läkarintyg
Den funktionsnedsättning som anges i ansökan ska som regel alltid styrkas med ett läkarintyg.
Ledsagare
Den som blir beviljad ledsagare ordnar själv med ledsagare. Kommunen bekostar ledsagarens resa. Övriga kostnader för ledsagaren betalas inte av kommunen.
Egenavgift
Du betalar en egenavgift enligt fastställd taxa.
Mer information om riksfärdtjänst hittar du på harryda.se (öppnas i nytt fönster)
Båda vårdnadshavare måste signera
Om ni är två vårdnadshavare så måste båda signera innan ansökan kan behandlas.
Det är därför viktigt att du fyller i rätt mejladress till den andra vårdnadshavaren.
Den andra vårdnadshavaren meddelas via mejl om att logga in på Mina sidor och signera med sin e-legitimation.
Följ ärendet på Mina sidor
Efter att du har skickat in ditt ärende kommer du att få bekräftelse via e-post och/eller sms.
Du kan följa ditt ärende och ställa dina frågor direkt till din handläggare och det gör du genom att skicka meddelanden i ärendet.
Du kan ringa kontaktcenter om du har frågor.
031-724 61 00
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Ändamålet med behandlingen
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
En arbetsuppgift av allmänt intresse ska kunna utföras
Lagringstid
- Inom kommunen sparar vi personuppgifter om dig så länge vi sköter ditt ärende.
Övrigt om lagringstid
Det finns lagar som gör att vi kan behöva spara vissa uppgifter om personer en längre tid som till exempel tryckfrihetsförordningen, offentlighets- och sekretesslagen och arkivlagen.
Övriga upplysningar
Dina rättigheter
- få veta vilka personuppgifter som Härryda kommun har om dig.
- höra av dig om du tycker att en uppgift som vi har om dig är felaktig eller missvisande. Kontakta oss med en begäran om att vi ska rätta uppgifterna.
- höra av dig om du tycker att Härryda kommun har hanterat personuppgifter om dig på ett felaktigt sätt.
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Datainspektionen. Besök Datainspektionens hemsida (https://www.datainspektionen.se/vagledningar/for-dig-som-privatperson/klagomal-och-tips) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Trafikverksamheten
trafik@harryda.se
031-724 61 00 (växel)
Följande behövs för e-tjänsten
- Som anhörig loggar du in med ditt egna Bank-ID
- E-legitimation (BankID)
- Läkarutlåtande (kan kompletteras efteråt)
- Så här skaffar du e-legitimation
