Ägarbyte eller ny fastighet
Den här tjänsten kräver inloggningAnmälan om kommunala tjänster för sophämtning, vatten, avlopp, slam och återvinningskort. Detta gäller ägarbyte eller inflyttning till nybyggd fastighet.
När en fastighet byter ägare behöver vi få reda på det, det är säljarens ansvar att meddela oss förändringen. Anmälan gäller även dig som har ett nybyggt hus, detta för att vi ska kunna starta upp ett abonnemang för sophämtning.
Ett ägarbyte ska signeras av både befintlig- och ny ägare. I slutet får du som fyller i e-tjänsten upp en ruta om signering. Där fyller du i köparens kontaktuppgifter.
Är du hyresgäst?
Om du är hyresgäst ska du inte fylla i anmälan. Det är endast fastighetsägaren som ansvarar för att meddela uppgifterna.
Avläsning av vattenmätaren ska göras på ägarbytesdagen
Om du fyllt i anmälan före ägarbytesdagen återkommer du med vattenmätarens avläsning på ägarbytesdagen till kontaktcenter eller via mina sidor på harryda.se. Vid ett ägarbyte ska båda parter vara överens om den inlämnade avläsningen.
Denna e-tjänst kommer inte att registreras innan ägarbytesdagen och slutavläsning på vattenmätare inkommit.
Abonnemang
För att få hjälp och information kring val av abonnemang läs vår taxa eller kontakta kontaktcenter.
Telefonnummer 031-724 61 00 eller e-post kommun@harryda.se
Mer om avfallstaxan kan du läsa här
Bekräftelse
När du skickat in ditt ärende så får du en bekräftelse till din e-post med de ifyllda uppgifterna.
Du meddelas via e-post när något sker i ditt ärende.
Följ ärendet på Mina sidor
Efter att du har skickat in ditt ärende kommer du att få bekräftelse via e-post eller sms.
Du kan följa ditt ärende och ställa dina frågor direkt till din handläggare via meddelande.
Hämta dina företagsuppgifter
I tjänsten kan du välja att hämta dina företagsuppgifter från Bolagsverket, SCB och Skatteverket, så att du slipper fylla i dem. Läs mer på sidan Så här hämtas dina företagsuppgifter.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift av allmänt intresse ska kunna utföras
Lagringstid
- Inom Härryda vatten och avfall sparar vi personuppgifter om dig så länge du är kund hos oss.
Det finns lagar som gör att vi kan behöva spara vissa uppgifter om personer en längre tid som till exempel tryckfrihetsförordningen, offentlighets- och sekretesslagen och arkivlagen.
Övriga upplysningar
Dina rättigheter
- få veta vilka personuppgifter som Härryda kommun har om dig.
- höra av dig om du tycker att en uppgift som vi har om dig är felaktig eller missvisande. Kontakta oss med en begäran om att vi ska rätta uppgifterna.
- höra av dig om du tycker att Härryda kommun har hanterat personuppgifter om dig på ett felaktigt sätt.
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Datainspektionen. Besök Datainspektionens hemsida (https://www.datainspektionen.se/vagledningar/for-dig-som-privatperson/klagomal-och-tips) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Kontaktcenter
kommun@harryda.se
031-724 61 00
www.harryda.se
Följande behövs för e-tjänsten
- Säljaren ska göra denna anmälan
- Köparen ska signera anmälan digitalt
- Vattenmätaren ska vara avläst på ägarbytesdagen
- Kontaktuppgifter till köparen
- E-legitimation
- Så här skaffar du e-legitimation
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Kontaktuppgifter
- Fastigheten
- Vatten och avlopp
- Sophämtning och återvinning
- Vidare information
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in