Anmäl störning eller olägenhet
Den här tjänsten kräver inloggningEn störning kan handla om: störande fläktar, buller från t ex restauranger, skadedjur, störande sällskapsdjur, vedeldning,
- avfall
- vedeldning
- störande sällskapsdjur
- buller från till exempel fläktar, restauranger eller trafik
- tobaksrök
- mögel i badrum
- låg temperatur
- bristande ventilation eller liknande frågor som rör inomhusmiljön i bostäder och offentliga lokaler
- störningar utomhus, till exempel på tomtmark
För att miljö- och hälsoskydd ska kunna handlägga ditt ärende, måste den störning/olägenhet som du upplever utgöra en hälsorisk. Störningen ska pågå i nuläget. Klagomål på störningar som tidigare pågått men numera upphört handläggs inte.
Innan du kontaktar miljö- och hälsoskydd
Innan du kontaktar miljö- och hälsoskydd bör du ha kontaktat fastighetsägare, fastighetsinnehavare, bostadsrättsförening eller den verksamhetsutövare som orsakar störningen. Enligt miljöbalken är fastighetsägare/verksamhetsutövare skyldiga att vidta de åtgärder som skäligen kan krävas för att hindra uppkomsten av eller undanröja olägenheter för människors hälsa och miljön.
Läs mer om olägenhet och störning
Läs mer om temperatur och drag
Läs mer om bristfällig ventilation
Läs mer om olägenhet i boendemiljön
Läs mer om störning från eldning
Läs mer om olägenhet från kompostering
Läs mer om olägenhet från eget avlopp
Läs mer om olägenhet från buller
För att underlätta handläggningen av ärendet, är det viktigt att anmälan fylls i så utförligt som möjligt.
Förenklad delgivning
Miljö- och hälsoskydd kan delge handlingar i detta ärende med förenklad delgivning.
1. De handlingar som ska delges skickas med post, digitalt via e- tjänst eller digitalt via
e- post till den adress som miljö- och hälsoskydd fått uppgift om att du kan nås på. Det beror på hur du har ansökt hur delgivningen kommer att skickas ut.
2. Minst en dag senare skickar miljö- och hälsoskydd ett särskilt meddelandekort,
Förenklad delgivning, till dig om att handlingen i punkt 1 har avsänts. Detta görs för att minska risken för fel.
3. Du får alltså två försändelser ifrån miljö- och hälsoskydd, normalt med en dags mellanrum.
4. Du behöver inte kvittera någon av försändelserna eller skicka tillbaka något mottagningsbevis till miljö- och hälsoskydd om inte du ombeds att göra det.
5. Du anses normalt ha fått del av handlingarna när två veckor har gått från den dag då meddelandet enligt punkt 2 skickades. Om det i de handlingar som du delges finns angivet att
någon frist börjar löpa från delgivningen, räknas alltså den tiden från det att tvåveckorsperioden har gått ut. Överklagningstiden är 3 veckor efter delgivningen trätt i kraft.
Tänk på detta så länge ärendet pågår
- För att vara säker på att inte missa några frister eller annat måste du ta del av din post åtminstone en gång varannan vecka. Om du inte kan göra det (t ex på grund av semesterresa) bör du anmäla det i förväg till miljö- och hälsoskydd.
- Om du får ett meddelande enligt punkt 2 men däremot inte fått själva handlingarna enligt punkt 1, bör du snarast anmäla detta till miljö- och hälsoskydd.
- Anmäl alltid adressändring till miljö- och hälsoskydd.
- Ange alltid ärendets diarienummer när du kontaktar miljö- och hälsoskydd.
- Det är inte alltid säkert att förenklad delgivning kommer att användas i ärendet. I så fall sker delgivning på annat sätt. Det kan betyda att ni måste skicka tillbaka ett mottagningsbevis (delgivningskvitto) till miljö- och hälsoskydd.
Kontaktuppgifter för förenklad delgivning:
E- post: miljo.halso@harryda.se
Adress: Härryda kommun, miljö- och hälsoskydd, 435 80 Mölnlycke
Telefon: 031-724 61 00
Följ ärendet på Mina sidor
Efter att du har skickat in ditt ärende kommer du att få bekräftelse via e-post eller sms.
Du kan följa ditt ärende och ställa dina frågor direkt till din handläggare via meddelande.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- Inom kommunen sparar vi personuppgifter så länge vi sköter ditt ärende.
Det finns lagar som gör att vi kan behöva spara vissa uppgifter om personer en längre tid som till exempel tryckfrihetsförordningen, offentlighets- och sekretesslagen och arkivlagen.
Övriga upplysningar
Dina rättigheter
- få veta vilka personuppgifter som Härryda kommun har om dig.
- höra av dig om du tycker att en uppgift som vi har om dig är felaktig eller missvisande. Kontakta oss med en begäran om att vi ska rätta uppgifterna.
- höra av dig om du tycker att Härryda kommun har hanterat personuppgifter om dig på ett felaktigt sätt.
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Datainspektionen. Besök Datainspektionens hemsida (https://www.datainspektionen.se/vagledningar/for-dig-som-privatperson/klagomal-och-tips) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Susanne Olsson Bildtsén
susanne.bildtsen@harryda.se
031-724 61 00
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Personuppgifter
- Kontaktuppgifter till den som ansvarar för störningen
- Uppgifter om störningen
- Bifoga handlingar
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in